کد مطلب:29117 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:100

ده ویژگی از طرف پیامبر خدا دارم












3658. امام علی علیه السلام:ای مردم! از پیامبر خدا، ده ویژگی برای من است كه از هر آنچه آفتاب بر آن می تابد، نزد من عزیزتر است. پیامبر خدا به من فرمود:«ای علی! تو در دنیا و آخرت، برادر منی؛ تو در روز قیامت، در پیشگاه خدای جبّار، نزدیك ترینِ خلایق به منی؛ در بهشت، منزل تو روبه روی منزل من است، چنان كه [ در دنیا] منزل برادران دینی رو به روی هم است؛ تو وارث منی، پس از من؛ تو وصیّ من در تعهّدات و كارهایم هستی؛ و تو در نبودِ من، نگهبان خانواده ام هستی؛ تو پیشوای امّتم هستی؛ به پا دارنده قسط در بین رعیّتم هستی؛ تو دوست منی و دوست من، دوست خداست؛ دشمن تو دشمنِ من و دشمن من، دشمن خداست.[1].

3659. امام علی علیه السلام:من ده چیز از پیامبر خدا دارم كه پیش از من به هیچ كس داده نشده است و پس از من هم به كسی داده نخواهد شد. پیامبرصلی الله علیه وآله به من فرمود:«ای علی! تو در دنیا و آخرت، برادر منی؛ در روز قیامت، نزدیك ترینِ مردم به منی؛ خانه من با خانه تو در بهشت، مثل خانه دو برادر روبه روی هم است؛ تو وصی ای؛ تو ولی ای؛ تو وزیری؛ دشمن تو، دشمن من، و دشمن من، دشمن خداست؛ دوست تو دوستِ من و دوست من، دوست خداست.[2].

3660. امام علی علیه السلام:من ده ویژگی از پیامبر خدا دارم كه آنچه خورشید بر آن می تابد و آنچه بر آن نمی تابد، به قدر یكی از آنها مرا شادمان نمی سازد. گفته شد:ای امیر مؤمنان! آنها را برای ما توضیح بده.

گفت:پیامبر خدا به من فرمود:«ای علی! تو برادری؛ تو دوستی؛ تو وصی ای؛ تو وزیر منی؛ تو جانشین من در خانواده و اموال منی، هرگاه كه نباشم؛ جایگاه تو نسبت به من، مثل جایگاه من نسبت به خداست؛ تو جانشین در امّت منی؛ دوست تو دوستِ من و دشمن تو دشمنِ من است؛ تو امیر مؤمنان و سرور مسلمانان بعد از منی.[3].









    1. الأمالی، مفید:4/174، الأمالی، طوسی:329/193، بشارة المصطفی:104.
    2. الخصال:7/429، الأمالی، صدوق:135/136، الأمالی، طوسی:222/137.
    3. كتاب سلیم بن قیس:40/830/2. نیز، ر. ك:الخصال:6/429 و 8 و 9.